Saturday, April 30, 2011

談笑用兵


上星期有位親友跟我說,電視機中的我,給人面容憔悴的感覺。他勸勉我說: 「希望你能談笑用兵、放懷於天下。」我心中即時想,從政者如何談笑用兵?政治不是嚴肅的事情嗎?有些東西是勉強不來的。

但是回心細想,西方的政治家不是很多都有一套吸引人的幽默感嗎?林肯總統不但是一位傑出的演說者,他的幽默感更似乎是無人可及。他不是一位英俊瀟灑的人,亦因此曾經說過: 「如果我是兩面人,我會有這面孔嗎?」有些政治家很懂得利用幽默感來諷刺他們的對手。戴卓爾夫人便曾在一次晚宴中被安排於九位男士發言之後,到最終輪到她時,她笑著說: 「既然我是第十位講者,而我亦是女士,我只好說:公雞會啼,但只有母雞懂得生蛋。」邱吉爾也曾這樣比喻美國人: 「美國人懂得做對的事情……但只在他們嘗試過所有其他方法之後。」

西方領袖的自嘲本領也往往令人們難以厭惡他們。記得布殊在阿富汗被人擲鞋時,他便笑著說: 「我肯定那是一隻十號鞋!」可惜這種幽默感在東方領袖身上卻實在罕見。東方國家的領袖一向予人的感覺是冷冰冰、過於死板和嚴肅,很難塑造一種親民的形象。也許這是傳統民主國家與我們的分別。

從政者的主要工作是要爭取人民的認同。硬是說教,確實難以引起共鳴。但是有幽默感的從政者在香港實在有如鳳毛麟角。似乎我們有的,只是一些俗不可耐、低層次的搞笑動作和市井之言。老實說,在這失衡之制度下,要做到談笑用兵當真並不容易。但要持續爭取,便要沉得住氣;要沉得住氣,便要有解壓之良方。也許我們要學習的,實在太多了。

4 comments:

Anonymous said...

Superb sіtе you hаve here
but I ωas curious abοut if yоu knew of any message bоards thаt cover
the same topiсs talkеd abοut here?
I'd really like to be a part of online community where I can get responses from other experienced individuals that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Thanks a lot!
Here is my site - v2 Cigs Reviews

Anonymous said...

Wow, amazing weblog stгucturе! How long have
you been blogging foг? you made гunning a blog glance eаsy.

The total look of уour website is magnіficent, let alone thе сontent!



Chеck out my ωeb blog visit the following internet page

Anonymous said...

Greetings from Carοlina! I'm bored at work so I decided to check out your website on my iphone during lunch break. I love the knowledge you present here and can't
wait to take a look whеn I get home. I'm amazed at how fast your blog loaded on my phone .. I'm not evеn using
WӏFI, just 3G .. Anуways, ехcellent blog!


Hеre іѕ my pаge - just click the up coming post

Anonymous said...

Wow, fantastic blog layout! How lengthy have you ever been running a
blog for? you make blogging look easy. The overall look of
your web site is wonderful, as neatly as the content material!



My website: anti cellulite treatment